۰۹۳۵۸۳۹۹۲۸۳

شعبه مرکزی اصفهان: میدان آزادی، ابتدای خیابان ملاصدرا، فرعی 13، پلاک 52

Top

«پویتک» در جست و جوی تیم های توانمند

«پویتک» در جست و جوی تیم های توانمند
پویتک در رسانه ها
گفت و گو با مدیران فضای کار اشتراکی «پویتک»

استراتژی توسعه در اصفهان سال ها بر مدار صنعت چرخیده است، صنعتی که توانست چهره شهر را عوض کند، به جای انجمن تجار و امین التجارها، اتاق بازرگانی و فعالان صنعتی تحویل دهد و بخش زیادی از فعالیت بازار را نیز به تسخیر کالا  وخدمات صنعتی در بیاورد. برای سال ها این راهبرد بی توجه به تحولات جهانی به راه خود ادامه داده و هنوز نیز بسیاری از فعالان اقتصادی، ترجیح می دهند برای فرار از فضای عدم تعیُن، به همان آموزه های پیشین خود چنگ بیندازند و بجای اینکه سرمایه های خود را روانه مسکن و سفته بازی کنند به صنعت سرمایه گذاری روانه سازند.

نیروگاه ها، پالایشگاه ها و کارخانه های فولاد یا تولید محصولات ساختمانی از جمله نقاط هدفی هستند که کلان سرمایه داران را به سمت خود می کشانند، اما آنچه در این میان کمتر به آن توجه می شود، نیاز و اجبار این شهر برای توسعه صنایع کوچک و متوسط با محوریت فناوری های نوین و کسب و کارهای نوپاست. فقدان آموزش و مدت زمان نسبتا کوتاه ورود ادبیات کارآفرینی با تعریف مدرن آن، باعث شده تا کسانی که به دنبال راه اندازی کسب وکاری مبتنی بر فناوری های نوین هستند یا ایده های جدیدی در سر دارند با موانع بسیاری روبه رو باشند. این موانع چه در سطح ذهنی و چه در ارتباط با نهادهای تصمیم گیر یا سرمایه گذار (بانک ها و تامین کنندگان مالی) اگرچه نتوانسته اند سد راه پارادایم تغییر شوند اما موجب کندی حرکت در مسیر پیش روی کسب و کارهای نوپا شده اند، این کندی حرکت البته دلایل درونی نیز دارد، دلایلی همچون عدم توانایی ایده پردازان خلاق در معرفی خود به سرمایه گذاران یا کم اطلاعی آنها از فضای حاکم بر بازار و نحوه مواجهه با رقبا که جزو چالش های اصلی پیش روی آنان به شمار می رود. با این همه چند سالی است که مدارس کسب وکار که برآمده از تلاش شتاب دهنده یا مراکز رشد برای تبیین ساختار اکوسیستم کارآفرینی هستند، خود را وارد ادبیات کارآفرینی شهر اصفهان کرده اند، یکی از این مدارس کسب و کار توسط شتاب دهنده پویتک است یا آنگونه که خودشان می گویند، فضای کار اشتراکی پویتک راه اندازی شده است.

فضای کار اشتراکی پویتک از نوروز ۹۶ فعالیت خود را آغاز و تا امروز  رویدادهای مهمی در زمینه کسب‌وکارهای نوپا در اصفهان برگزار کرده است. این مرکز، فضای کار اشتراکی خود را از سال ۹۷ توسعه داده و در صدد جذب تیم‌های جدیدی برای شتابدهی است. پویتک تاکنون دو تیم در حوزه سلامت و گردشگری بر بستر فناوری اطلاعات جذب کرده است.

علی صالحی هم‌بنیان‌گذار پویتک و یکی از طراحان مدرسه، دغدغه پویتک را تقویت اکوسیستم استارتاپی شهر اصفهان می‌داند و می‌گوید: استارتاپ قرار است کسب‌وکاری مقیاس‌پذیر باشد. مقیاس‌پذیر به آن معنا که حداقل در سطح ملی امکان فعالیت وجود داشته باشد. نکته مهم اینجاست که اگر قرار است کسب‌ وکاری در سطح ملی فعالیت کند، یعنی رقبای ملی نیز دارد. بنابراین باید استارتاپ‌های اصفهانی هم با بالاترین سطح دانش و تجربه در کشور آموزش ببینند. توقف در سطح دانش محلی، موجب توهم دانایی و تحلیل اشتباه درباره جایگاه ما نسبت به رقبای ملی خواهد شد. بنابراین هر فردی که در صدد راه‌اندازی یک استارتاپ است، باید دانش و مهارت خود را با رقبای ملی‌اش مقایسه کند.

نکته مهم دیگر اینکه معمولا انتقال دانش و تجربه در کلاس‌ها و کارگاه‌های نیم روزه و یک روزه با بهره‌وری کمی صورت می‌پذیرد. معمولا دانش در این زمینه نیاز به ته‌نشین شدن دارد. فرد باید آموزش ببیند، فرصت داشته باشد فکر کند، تمرین کند و با سوالات جدید روبه رو شود، رفع اشکال کند و… خلاصه اینکه بهترین راه انتقال دانش و تجربه در این حوزه، چند روز هم‌نشینی مستمر با افراد خبره است. چیزی از جنس «آموزش+کارآموزی». مدرسه تابستانی کسب‌وکار قرار است به شرکت کنندگان کمک کند با حضور مستمر و چند روزه در کنار بهترین مربیان کسب‌وکارهای نوپا در ایران، علاوه بر افزایش دانش و انتقال تجربه، با شبکه‌ای از مربیان توانمند نیز مرتبط شوند.

احسان فقیه، دیگر هم‌بنیان‌گذار پویتک بر دغدغه پویتک در خصوص جذب تیم‌های توانمند تاکید می کند. فقیه با اشاره به اینکه همه شتابدهنده‌ها در ایران به دنبال تیم‌های توانمند هستند، می گوید: اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست. پویتک به منزله فضای کار اشتراکی در اصفهان بخشی از نیاز اکوسیستم کارآفرینی را تامین کرده است، اکنون به دنبال کشف استعدادهای خوب و جذب تیم‌های توانمند برای فرآیند شتابدهی است و مدرسه تابستانی کسب‌وکار بستر مناسبی برای یافتن بهترین‌هاست.

فقیه در مورد زمان بندی فعالیت این مرکز می گوید: مدرسه تابستانی کسب‌وکار در سه هفته و با سه موضوع محوری برگزار می‌شود. هفته اول درباره کلیات استارتاپ، فرآیند کلی رشد یک استارتاپ، تبیین تفاوت استارتاپ با سایر بیزنس‌ها، چگونگی یافتن مسئله مشتری و تدوین مدل کسب‌وکار و بوم ناب صحبت خواهد شد. سپس مخاطبان چهار روز فرصت دارند آموخته‌های خود را به کار گیرند و درباره یک موضوع واقعی تمرین کنند. در تمام هفته، مربیان مسیر تیم‌ها را رصد و رفع اشکال کرده و نظرات اصلاحی ارائه خواهند داد. هفته دوم بر تفکر طراحی تمرکز خواهد شد و تمامی مسیر چهار روز تمرینی در این هفته نیز اجرا خواهد شد و هفته سوم درباره جزییات بازاریابی و نیز مالی در کسب‌وکارهای نوپا صحبت خواهد شد. در این مرحله تیم‌ها سه روز فرصت دارند تا خود را برای ارائه نزد داوران و شرکت در مراسم اختتامیه مدرسه تابستانی کسب‌وکار اصفهان آماده کنند. در تمام مدت ۲۱ روزه توجه و تمرکز  ویژه‌ای ارائه شده است. تمامی تیم‌ها در چند مرحله و گام‌ به گام نتیجه فعالیت‌های خود را ارائه می‌کنند و چندین بار ارائه در برابر داوران را تمرین خواهند کرد تا در روز ارائه نهایی، کاملا آماده باشند.

صالحی نیز دربرابر پرسش از فعالیت های این مرکز رشد می گوید: پویتک تاکنون مبدع یا آغازکننده اتفاقات مهمی در شهر اصفهان بوده است که از آن جمله می‌توان به هدایت تحصیلی بر اساس تست شخصیت، اکران عمومی کارگاه‌های آنلاین در بستر آفلاین(محل پویتک) و انجام تمرین‌ها همزمان با رویداد اصلی، برگزاری بازی‌های مهارتی با هدف تقویت مهارت‌های تیمی، روان‌شناختی و حرفه‌ای  و برگزاری مدرسه تابستانی کسب‌وکار در تابستان ۹۶ اشاره کرد.

اما انتظار پویتک  از این تیم ها چیست و چه نتایجی از شرکت آنها حاصل خواهد شد؟
صالحی در این مورد پاسخ می دهد: افراد یا تیم هایی که در آینده می خواهند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند،باید مهم ترین مفاهیم مورد نیاز مدیران استارتاپ ها را بدانند و در مدرسه، مهم ترین موارد را آموخته و تمرین کرده اند. آنها  بعد از گذراندن دوره های  مدرسه، قرار است جذب شتابدهنده‌ها و موارد مشابه شوند پس اگر این افراد  بتوانند توانمندی خود را نشان دهند توسط پویتک یا سایر شتابدهنده‌ها جذب خواهند شد.

صالحی ادامه می دهد: گروه سومی هم وجود دارند که امکان دارد به این نتیجه برسند مایل نیستند به مانند یک کارآفرین مستقل، چالش‌ها و سختی‌های کارآفرینی را تحمل کنند اما می‌توانند در آینده در یک سازمان استخدام شوند و به مثابه یک کارآفرین سازمانی، در آن سازمان ایفای نقش مفیدتری داشته باشند. آنها نیز برای ادامه راه خودشان از آموزش ها و توانمندی هایی که در این مدرسه کسب می کنند بی نیاز نخواهند بود. گفتنی است دومین مدرسه تابستانی کسب و کار در شهر اصفهان با هدف برقراری عدالت آموزشی و کمک به تقویت زیست بوم کارآفرینی از  ۳۱ مرداد تا ۲۰ شهریور سال جاری در اصفهان برگزار خواهد شد.

منتشر شده در : روزنامه اصفهان زیبا

Date